Tři kusy látky
Bratři a sestry, právě jsme vyslechli pašije, zprávu o utrpení a smrti našeho Pána Ježíše Krista.
Nejdůležitějším poselstvím tohoto vyprávění zůstává
to, že náš Pán nás miloval tak, že za nás položil svůj život. Víme, že tím to
nekončí. Velikonoční tajemství, z něhož církev žije, je totiž
neoddělitelně spojuje jeho utrpení a smrt s jeho zmrtvýchvstáním. Ačkoli
dnes rozjímáme o jeho smrti, přece už máme naději na jeho vzkříšení.
Pašije nám také mohou být inspirací pro život ve svých
detailech. Vykreslují povahy jednotlivých postav, jejich postoje a vztah ke
Kristu. Jsou tam ale další detaily a skutečnosti, které nám mohou pomoci lépe
pochopit „celou tu šířku a délku, výšku a hloubku a poznat Kristovu lásku
přesahující všechno poznání“ (Ef 3,18-19).
Rád bych se dnes zastavil u tří z nich. Ve všech
případech jde o látku.
Ježíšova suknice
První je Ježíšova suknice, která byla
nesešívaná, v jednom kuse setkaná odshora až dolů. (Jan 19,23).
V této souvislosti se zmiňuje informace židovského historika Josefa
Flavia, který říká, že se z jednoho kusu tkal chitón, šat velekněze.
Můžeme tak v tomto detailu nalézt narážku na Ježíšovu velekněžskou
důstojnost a vzpomenout na jeho velekněžskou modlitbu, kde prosí o jednotu
svých učedníků. Ten, který zde umírá nebyl jen králem Izraele, ale i
veleknězem. Otcové církve pak v této suknici spatřují nezničitelnou
jednotu církve, o níž se modlil Ježíš večer před svým utrpením. Jednota jeho
učedníků je jedním z prvků jeho testamentu. – Svatá suknice „Heiliger
Rock“ se nachází jako relikvie v katedrále v Trevíru.
Chrámová opona
Synoptická evangelia svědčí, že na konci Ježíšova
utrpení se spolu s Ježíšovou smrtí roztrhne chrámová opona odshora
až dolů. Byla to opona, kterou směl projít jednou za rok velekněz, vstoupit tak
před tvář Nejvyššího a vyslovit jeho svaté jméno „Jahve“. Tato skutečnost
naznačuje, že chrámové oběti už nejsou potřeba, protože oběť ukřižovaného
Ježíše nás jednou pro vždy všechny smiřuje s Otcem. Současně je to symbol
toho, že mezi člověkem a Bohem už není bariéra a přístup k Bohu máme
volný. Oponu odhalil sám Bůh a ukázal se nám jako ten, kdo ve svém ukřižovaném
Synu Ježíši Kristu nás miluje až do krajnosti. Přístup k Bohu je volný.
Pohřební plátno
Třetí látkou v dnešním pašijovém příběhu je pohřební
plátno, které koupil Josef z Arimatie. Jan hovoří o pruzích plátna
(Jan 19,40). Víme, že toto plátno, v němž byl Ježíš uložen do hrobu, se
současně stalo svědkem a důkazem zmrtvýchvstání. Když učedníci přišli ke hrobu,
který byl otevřený a prázdný, nalezli tam jako důkaz pruhy plátna. Plátno bylo
darem Josefa z úcty a lásky k Ježíši, ale později jako složené a
prázdné je svědectvím toho, co říkají andělé: „Není tady, byl vzkříšen“ (Mt
28,6). – I toto plátno se uchovává jako relikvie, a to v Turíně. Ježíš nám
na něm zanechal svou podobu.
Když jsme vyslechli slova o utrpení, smrti a pohřbu
našeho Pána, mějme také na mysli to, co nám Ježíš těmito událostmi vzkazuje:
abychom byli jednotní jako jeho nesešívaná setkaná suknice, abychom
přistupovali k Bohu „s bázní, ale beze strachu“ (Kancionál, píseň 517),
protože bariéra, která nás s Bohem dělila, je odstraněna. Nakonec buďme
podobně jako Ježíšovo pohřební plátno stejně svědky jeho pohřbu jako jeho
zmrtvýchvstání a žijme z velikonočního tajemství, které tyto události pro
naši spásu neoddělitelně spojuje. Kéž se i v nás otiskne Ježíšova tvář a
kéž i my budeme stále více schopni svědčit o tom, který dnes zemřel, ale zítra
vstane z mrtvých.
† Stanislav Přibyl, biskup litoměřický